Saturday, March 1, 2008

الحب بعد الجواز

انا عن نفسي احب اتجوز عن حب
لكن فرايي ان الجواز التقليدي او جواز الصالونات انجح
لييييييييييه؟
اقولك
لان لما بنحب بنشوف الحلو بس في الحبيب او بمعنى اخر "مراية الحب عامية" لكن بعد الجواز لما نشوف الحبيب بينترفز ويزعق ويشخط ويتخانق، بنبدأ نكون صورة جديدة قد تكون هذه الصورة مرفوضة من قبل قلبنا الذي احب ذلك الشخص
ولكن في زواج الصالونات هناك مرونة اكبر لانه غالبا لا تكون هناك صورة مرسومة عن الحبيب فاذا خرج عن اطار تلك الصورة لا يمثل ذلك مشكلة في العلاقة الزوجية

اكيد الحب جميل حتى لو كنا بندحك بيه على نفسنا
واذا كان اللي بيحب بيتعذب ، فاللي مبيحبش بيتعذب كمان

اهم حاجة لو الواحد بيتجوز جواز صالونات ميخترش على اساس احلى الموجود ولا عشان فلانة شبه الفنانة مش عارف مين
الاختيار لازم يكون ولو عن شرارة حب او بذرة استلطاف من النظرة الاولى قد ترويها عشرة الايام على مر الزمن لتثمر عن الحب الحقيقي

2 comments:

Unknown said...

الاخوة الاعزاء
هذه زيارتى الاولى لهذه المدونة وان شاء الله لن تكون الاخيرة..اما عن موضوع الزواج او الحب بعد الزواج ف
انا عن نفسى اخترتها بعقلى قبل قلبى والحمد لله بعد 18 سنه جواز اشكر ربنا على هديته لى وطبعا للعلم انا صليت صلاة الاستخارة اكثر من مرة قبل الزواج من زوجتى والحمد لله الاختيار موفق
عقبال الجميع الذين لم يتزوجوا بعد
-------------------------------
انا حسن توفيق من مؤسسى اتحاد المدونيين المصريين وادعوكم للتواصل معنا بزيارة مدونة الاتحاد والتعرف على اهدافنا واراؤكم فى كيفية تطوير العمل داخل الاتحاد لخدمة العملية التدوينية وحماية المدونيين وحفظ حقوقهم
http://egyptadwin.maktoobblog.com
طبعا انا عملت المدونة دى للتواصل مع مدونى موقع البلوج سبوت ولى مدونة على مكتوب ( صحافتى )وكانت لى مدونة سابقا باسم الباشا بس جمدتها لظروف

(( قيثارة الأحلام )) said...

الحب ممكن يغير اى خطأ فى الشخصيه مدام فيه تفاهم وحوار بين الاتنين بكره لما تتحط فى تجربه بجد هتفهم كلامى صح وربنا يوفقك